Patrik, 18, lade 70 000: ”Ses som en idiot”

Ingen lagstiftning om begränsningar, åldersgränser, eller ansvar för problematiskt spelande. Lootlådor och virtuella spelkort har blivit en guldgruva för gamingbolagen. Men flera spelare vittnar om ett svårt beroende – och förlorade pengar.

Publicerad
Besökare testar Fifa 19, den senaste versionen av spelet, vid Gamescom-mässan i Köln i augusti 2018.

Besökare testar Fifa 19, den senaste versionen av spelet, vid Gamescom-mässan i Köln i augusti 2018.

Foto: IBL
Dataspelet Overwatch har tvingats ta bort möjligheten att köpa ”lootlådor” i Kina.

Dataspelet Overwatch har tvingats ta bort möjligheten att köpa ”lootlådor” i Kina.

Foto: Blizzard Entertainment
Lionel Messi, här i Argentinas landslag, är en av de mest eftertraktade spelarna i Fifa Ultimate Team.

Lionel Messi, här i Argentinas landslag, är en av de mest eftertraktade spelarna i Fifa Ultimate Team.

Foto: EA Sports
Går det att likna lotterimoment i dataspel med casinon på internet? Åsikterna går isär.

Går det att likna lotterimoment i dataspel med casinon på internet? Åsikterna går isär.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

I skuggan av nätcasinon har en spelmarknad växt fram inom gamingvärlden. Det handlar ofta om så kallade ’lootlådor’ eller virtuella kort i data-, tv-, eller mobilspel. Ett lotteriliknande moment som påminner om nätcasinon, men på en annan plattform.

Ett förbud mot företeelsen infördes nyligen i Belgien, som särskilt riktar udden mot spel som Counterstrike och Overwatch (så kallade FPS-spel, ”förstapersonskjutare”) samt fotbollsspelet Fifa.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons