RecensionScenvår 2019

IsjungfrunVictoria Benedictsson fångad mellan könen

Iwa Boman i ”Isjungfrun”.
Iwa Boman i ”Isjungfrun”. Foto: Roland Söderberg

Hon var samtida med Strindberg, men var tvungen att ta en manlig pseudonym för att bli publicerad. Hon brottades med könsroller och fördomar. Strindbergs Intima teater genomför nu en ambitiös festival för att undersöka Victoria Benedictssons verk.

Lars Ring
Publicerad
Annons

Victoria Benedictsson ligger begravd på en Köpenhamnskyrkogård – men under sin pseudonym Ernst Ahlgren. Det är märkligt att hon inte ens som död fick vara kvinna. Som om hennes eget namn var för svagt för att bära hennes författarskap. Eller var valet av Ahlgren ett slags perverterad hyllning: hon skrev så bra, så gott som en man? Visserligen med kvinnliga känslor, men också med manliga tankar.

Hon var en svår nöt att knäcka för samtiden, Victoria Benedictsson. Hon skrev seriösa romaner om aktuella frågor, bokförsäljningen gick utmärkt och hon fick fina recensioner. Dock – när det var dags att umgås med, och räknas bland, män som Strindberg och kritikerna, bröderna Brandes, gick det inte så bra. Hennes kärleksrelation med George Brandes var till stor del en förnedringsakt, Strindberg var heller inte imponerad men man säger att han stal hennes självmord – med en rakkniv – för att få ett chockartat slut på ”Fröken Julie”.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons