Varumärket allt viktigare i kläd- och modebranschen

Otrogna konsumenter och tuffare konkurrens tvingar de stora klädkedjorna att bli ännu vassare på att förklara vad varumärkena står för. JC vill bli jeansigare, Sisters personligare och Lindex mer modeinriktat. Och kändis-
reklamen är hetare än någonsin. Men när konjunkturen försämras är det klädkedjorna med starka varumärken och tydliga budskap som håller sig kvar på konsumenternas shoppinglista.

Publicerad
Annons

På Drottninggatan i Stockholm trängs klädkedjorna med varandra som packade sardiner. Vägg i vägg ska Sisters, Kappahl och H&M locka in sina målgrupper i butikerna. I myllret längs med gatan är det svårt att urskilja butiksskyltarna från varandra, även om en uppfodrande Victoria Silvstedt i ett av skyltfönstren får flanörerna att haja till.

– Nu gäller det verkligen att fånga in kunden. Om hundra kunder går in i en butik måste man öka andelen som handlar och kommer tillbaka. Det visar på behovet av en tydligare profilering. Ofta minns man ju inte om man sett ett plagg på H&M, Lindex eller Kappahl, säger Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons