Svårt hålla isär de olika apoteken

Konsumenterna blandar ihop apoteken och har svårt att veta vilket apotek de ­senast besökte. Högst känne­dom har Apoteket AB. Det visar en undersökning som branschtidningen ­Market låtit göra.

Publicerad
Annons

I vintras startade skyltbytet på många av landets apotek, som sålts till nya aktörer efter avregleringen. Men nykomlingarna har inte riktigt lyckats särskilja sig tillräckligt så att kunderna kommer i håg dem. En undersökning som branschtidningen Market har gjort visar att konsumenterna har svårt att skilja apoteksaktörerna åt. Tre av tio minns inte vilken kedja de senast besökte.

Högst kännedom har inte oväntat Apoteket AB, därefter kommer Kronans Droghandel. Kronans Droghandeln är en av de större aktörerna med drygt 170 apotek spridda över Sverige. Dessutom skiljer de ut sig i sin färgsättning – brunt och orange.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons