”Jag behövs som förebild för icke-vita elever”

Läraren Mirjam Haj Younes pratar om rasism med sina elever.
Läraren Mirjam Haj Younes pratar om rasism med sina elever. Foto: Björn Larsson Rosvall

Själv var hon den enda araben när hon gick på Hovåsskolan i Göteborg – nu pratar hon om rasism på lektionerna och i skolkorridorerna. ”Ibland har jag fått klagomål från föräldrar”, säger läraren Mirjam Haj Younes.

Uppdaterad
Publicerad
”Jag förstår att kunskapsnivån är jättelåg vad det gäller att prata med elever om rasism för under lärar­utbildningen togs det nästan inte alls upp”, säger Mirjam Haj Younes som nu färdigställer en handbok för att integrera frågor om rasism i undervisningen.

”Jag förstår att kunskapsnivån är jättelåg vad det gäller att prata med elever om rasism för under lärar­utbildningen togs det nästan inte alls upp”, säger Mirjam Haj Younes som nu färdigställer en handbok för att integrera frågor om rasism i undervisningen.

Foto: Björn Larsson Rosvall
När någon blir kränkt på skolan tar Mirjam Haj Younes upp det direkt. ”Jag har aldrig avstått från att prata med elever när det sker. Jag ser det som ett tillfälle att lära dem någonting, även om det är i korridoren. Jag är väl arbetsskadad!”

När någon blir kränkt på skolan tar Mirjam Haj Younes upp det direkt. ”Jag har aldrig avstått från att prata med elever när det sker. Jag ser det som ett tillfälle att lära dem någonting, även om det är i korridoren. Jag är väl arbetsskadad!”

Foto: Björn Larsson Rosvall
Annons

På parkeringen till Hovåsskolan i sydvästra Göteborg står EU-mopparna uppradade. Regnet öser ned över de röda låga byggnaderna och skoldagen har just börjat för drygt 700 elever från förskoleklass till nian. Mirjam Haj Younes, lärare i bild och engelska, möter upp utanför ytterdörren. Hon beskriver omgivningarna som ett medel-överklassområde.

– De flesta som bor här är vita och därför är merparten av eleverna också det, säger hon medan vi går in i skolan.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons