Jacob Lovén:Maktskiftet – där du belönas för din shoppingtid

Jacob Lovén
Shein röner framgång med sin fast fashion-modell.
Shein röner framgång med sin fast fashion-modell. Foto: Banfa Jawla

I Kina står nätshoppingen för hälften av all handel. Och det är helt andra parametrar som premieras för kunderna. Genom att belöna engagemang och mängden tid som du lägger på en handelsplattform har nya aktörer snabbt börjat komma ifatt – och ibland springa om – jättarna.

Jacob Lovén
Publicerad
Annons

För världens största e-handelsföretag har pandemin varit en lukrativ händelse. I USA har Amazon anställt över en halv miljon människor och i Kina har Alibabas shoppingfestival Singles Day slagit nya rekord. Men tillväxten har även inneburit att jättarna fått konkurrens av en ny typ av spelare – som fokuserar på deras svagaste punkt.

En person som sett detta på nära håll är Shenyi Wu. Han är före detta ekonomichef på Pinduoduo. Redan 2020, när jag träffade honom, formulerade han skiftet så här: ”E-handeln i väst handlar om transaktioner – i Kina handlar den om engagemang.”

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons