ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Detalj avgör – svensk skönhetssuccé frånåkt

Kina är ett tydligt mål för Sacha Mitic, medgrundare av hårvårdsmärket Sachajuan.
Kina är ett tydligt mål för Sacha Mitic, medgrundare av hårvårdsmärket Sachajuan. Foto: Lisa Hallgren

De gör succé med svensk natur och renhet på burk. Mitt under geopolitisk kris vill svenska skönhetsbolag som Sachajuan och L:a Bruket ta steget in i Kina. Men ett litet dokument sätter stopp.

Klara Malmström
Publicerad

Sacha Mitic är frustrerad. Han vill ta sitt hårvårdsmärke in på världens näst största kosmetikamarknad, Kina. Det är det där dokumentet bara, ett byråkratiskt hinder som stänger honom ute.

Andra EU-länder springer före, lockade av en skönhetsmarknad som omsätter över 500 miljarder kronor årligen. Sachajuan, Sacha Mitics bolag, vill vara det första svenska att ta steget in. Tre gånger har det svenska Läkemedelsverket försökt ta fram ett dokument som kinesiska myndigheter ska godta och tre gånger har det misslyckats.

Laddar…