”Reduktionsplikt är effektiv klimatpolitik”

Jessica Alenius, vd Drivkraft Sverige.
Jessica Alenius, vd Drivkraft Sverige. Foto: Jessica Gow/TT

Att slopa reduktionsplikten helt innebär att miljontals fordon dagligen skulle tanka enbart fossil bensin eller diesel dagligen. Då missar Sverige sannolikt klimatmålet för transportsektorn till 2030, skriver Jessica Alenius i en replik.

Publicerad
Annons

Professor John Hassler skriver på SvD Debatt 21/11 att inget tyder på att ett behållande av elbilssubventionerna och reduktionsplikten skulle vara bra för klimatet. John Hasslers huvudargument är att det är bättre att elbilarna säljs i ett annat EU-land och att biodrivmedlet används i andra länder. Ett problematiskt resonemang som i praktiken innebär att Sverige bör göra så lite som möjligt gällande utsläppsminskningar och i stället överlåta till andra länder att minska sina växthusgasutsläpp.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons