Kompakt hybrid-suv med halvdan nytta

Toyota RAV4 är en mycket omtyckt och allsidig suv i kompakt format. Sedan en tid har Toyota ersatt dieselmotorn, som de senaste åren varit förstahandsvalet för de svenska köparna, med en hybridversion där bensin- och elmotorer samverkar. Var det verkligen rätt steg?

Publicerad
RAV4 bröt ny mark när den första generationen lanserades 1996. Men det tog 20 år innan hybridversionen kom.

RAV4 bröt ny mark när den första generationen lanserades 1996. Men det tog 20 år innan hybridversionen kom.

Foto: Anders Wiklund/TT
Det första intrycket bakom ratten är lite rörigt, men det mesta funkar fint. Kvalitetsintrycket är ömsom vin, ömsom vatten.

Det första intrycket bakom ratten är lite rörigt, men det mesta funkar fint. Kvalitetsintrycket är ömsom vin, ömsom vatten.

Foto: Anders Wiklund/TT
Det är en kylskåpskall bilupplevelse, RAV4 Hybrid är en transportlösning i nästan samma anda som ett tunnelbanetåg, tycker Eric Lund.

Det är en kylskåpskall bilupplevelse, RAV4 Hybrid är en transportlösning i nästan samma anda som ett tunnelbanetåg, tycker Eric Lund.

Foto: Anders Wiklund/TT
RAV4 Hybrid är en bil som det är lätt att tycka om på många sätt: Lagom stor, lagom stark, fyrhjulsdriven och med en air av modernitet tack vare hybriddrivningen.

RAV4 Hybrid är en bil som det är lätt att tycka om på många sätt: Lagom stor, lagom stark, fyrhjulsdriven och med en air av modernitet tack vare hybriddrivningen.

Foto: Anders Wiklund/TT
År 2016 är kompakta suv-modeller det segment som växer mest på bilmarknaden.

År 2016 är kompakta suv-modeller det segment som växer mest på bilmarknaden.

Foto: Anders Wiklund/TT
RAV4 Hybrids köregenskaper på torra asfaltsvägar är okej utan att glimra.

RAV4 Hybrids köregenskaper på torra asfaltsvägar är okej utan att glimra.

Foto: Anders Wiklund/TT
Toyota är fast i sin övertygelse: I många år har man predikat att man helst undviker dieselmotorer med hänvisning till utsläppen av kväveoxider.

Toyota är fast i sin övertygelse: I många år har man predikat att man helst undviker dieselmotorer med hänvisning till utsläppen av kväveoxider.

Foto: Anders Wiklund/TT
Annons

Ursäkta, har inte vi setts förut? Den frågan är man ständigt på väg att ställa bakom ratten i Toyota RAV4 Hybrid. Men svaret är nej, vi har inte setts förut. Däremot är de enskilda delarna som utgör basen välbekanta.

RAV4 bröt ny mark när den lanserades 1996: en högbyggd, lagom praktisk och fyrhjulsdriven kombi i det då nya suv-segmentet (sports utitily vehicle). Att Toyota var något stort på spåret bevisas av alla efterföljare, exempelvis Kia Sportage, Volkswagen Tiguan och Honda CR-V.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons