Dämpad reklam-tillväxt 2012

Senaste prognosen för annonsmarknadens utveckling 2011 och 2012 visar på nya omsättningsrekord. Samtidigt avtar tillväxten kraftigt nästa år, som på grund av oro kan inledas med ett negativt första kvartal.

Publicerad
Annons

Den reviderade prognosen över annonsmarknadens utveckling som presenteras av Institutet för Reklam och Mediestatistik, IRM sänder flera signaler. Å ena sidan ligger den fast vid att både 2011 och 2012 slår omsättningsrekord, vilket innebär att företagen fortsätter att investera stort i marknadskommunikation. I år väntas de totala medieinvesteringarna uppgå till 32,4 miljarder kronor, en ökning med 5,5 procent från förra året.

Å andra sidan dämpas tillväxten kraftigt under årets andra halvår, och ökningen för 2012 skrivs ned rejält och väntas landa på 0,7 procent från en tidigare prognos på 4 procent. Trots tillbakagången väntas företagen investera nära 33 miljarder kronor i reklam nästa år, vilket innebär ett all time high.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons