RecensionNya romaner

DubbelporträttI möte mellan giganter avhandlas livets villkor

Agneta Pleijel, född 1940, är författare, dramatiker, journalist och litteraturkritiker.
Agneta Pleijel, född 1940, är författare, dramatiker, journalist och litteraturkritiker. Foto: Emma-Sofia Olsson

I Agneta Pleijels ”Dubbelporträtt” är det skapandet som står i centrum. Handling och språk koncentreras till det yttersta: romanen som haiku. Det är underbar och upplyftande läsning, skriver Yukiko Duke.

Yukiko Duke
Publicerad
Annons

Året är 1969, platsen London. Deckardrottningen Agatha Christie har motvilligt gått med på att få sitt porträtt målat till sin 80-årsdag. Konstnären är ingen mindre än den världsberömde österrikiske expressionisten Oskar Kokoschka, nära vän till Gustav Klimt och Egon Schiele,
och själv en banbrytare på det tidiga 1900-talets europeiska konstscen. Efter ett halvt liv i landsflykt bor den 83-årige konstnären i Schweiz, men har just haft utställning i London. Agatha Christies familj har sett den och bestämt sig för att han – som bryr sig mindre om
yttre likhet än om själslig överensstämmelse – är rätt person för förevigandet av den skygga och motsägelsefulla författaren.

Efter att på senare år ha skrivit två hyllade, självbiografiska romaner har Agneta Pleijel nu tillfälligt tagit paus från memoarförfattandet. I den nya romanen, ”Dubbelporträtt”, som skildrar mötet mellan Kokoschka och Christie – ett möte som i verkligheten resulterade i ett
färgsprakande porträtt – återknyter hon istället till en annan viktig del av sitt författarskap: idéromanen.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons