Erik Bergqvist:Tonkonstnären som lärde av fåglarna

Många av Olivier Messiaens verk var helt ­eller delvis inspirerade av fåglars sång och varnings­läten. Det var inte meningen att en ornitolog skulle ­kunna identifiera arter bakom tonkaskaderna – det var Messiaens sätt att lyssna som var det väsentliga.

Erik Bergqvist
Publicerad
Annons

Musiken, säger Mahler ­någonstans, får oss att glömma frågorna. Eller är det svaren? Båda påståenden är sanna. Musiken upphäver distink­tionen mellan fråga och svar. Ännu en variant: musiken erbjuder former där alla frågor och svar försvinner eller kanske snarare görs momentant osynliga, upptas i en glömska där allt bevaras. Försåvida musik har ett innehåll som inte är renodlat formspel eller metafysiska (anvisade, påhittade) konnotationer (episka förlopp, sublimerade känslor, allegorier etcetera), så består det väl i vår närvaro och, mer ­exakt, vår uppmärksamhet. Tonsättaren Gunnar Bucht har prövat den vackra, på en gång vittfamnande och precisa definitionen att musik är ”klingande rörligt av uttryck buret rum”. Annorlunda formulerat: ljudvågor i interaktion med en exekutör/lyssnare. Det kommer an på dig, för att tala med John Cage.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons