Nya Hyundai Tucson har höga ambitioner
Det blåser geometriska designvindar i den asiatiska bilvärlden. Hyundais bästsäljande suv Tucson har uppdaterats med elektrifiering på tre olika nivåer. Här finns de senaste i teknikväg och i den högsta utrustningsnivån är känslan nära premium – till ett pris under konkurrenternas.
Sedan introduktionen av Tucson 2004 och fram till i dag har Hyundais marknadsavdelning hunnit genomföra två namnbyten – från Tucson till ix35 och tillbaka till Tucson igen (stad i USA). Och kommit fram till att modellerna ska ha stadsnamn. Nexo är döpt efter Nexö på Bornholm, även Santa Fe och Kona har geografiska namn – för att inte glömma den nya suv-modellen Bayon – om den är döpt efter staden eller skinkan är frågan. I Sverige har Tucson länge levt i skuggan av konkurrenterna Toyota RAV 4, Volvo XC60 och Volkswagen Tiguan.
Nyheterna är många i den fjärde generationen. Den allra tydligaste uppdateringen är designen som ger ett lyxigare yttre och inre. Grillens väldiga ljusspel pockar på uppmärksamhet, liksom de kantiga linjerna på sidorna – och akterns horisontella ljusramp med sabeltandsliknande baklampor.
Liknande fyrkantiga hjulhus ser man även hos Toyota och Lexus. Motorutbudet är minst sagt generöst, med flera olika effektuttag. Grunden utgörs av en 1,6 liters turbobensinmotor som erbjuds med elstöttning: som mildhybrid, vanlig hybrid och laddhybrid (det finns även dieselmildhybrid). Dock finns inget renodlat el-alternativ i sikte – då får man söka sig till Kona eller den kommande modellen Ioniq 5.