Recension

The emperorDansarna är med på noterna i de urspårade festernas afton

Sarah Jane Brodbeck, Mia Hjelte och Daria Ivanova i Örjan Anderssons koreografi ”Exposition and the body”
Sarah Jane Brodbeck, Mia Hjelte och Daria Ivanova i Örjan Anderssons koreografi ”Exposition and the body” Foto: MARKUS GÅRDER
Publicerad
Jerôme Marchand och Sarah Jane Medley i ”Gaîté Suédoise”

Jerôme Marchand och Sarah Jane Medley i ”Gaîté Suédoise”

Foto: MARKUS GÅRDER
Annons

Epitetet ”Kungliga”, som operan i Stockholm har dragits med sedan Gustav III:s dagar, framstår ibland som en börda. Som för att ta finkultur och guldglans vid hornen bjuder nu baletten på dubbelpremiären ”The emperor”.

Inkallade hovnarrar – förlåt, koreografer – är två väletablerade män som balettchef Johannes Öhman även anlitade under sin tid på Göteborgsoperan: svensken Örjan Andersson och norrmannen Jo Strømgren, den sistnämnde gör debut på Kungliga Operan. Här skapar de en kväll präglad av ambivalens inför hierarkiska strukturer och makt – det är sannerligen de urspårade festernas afton. Hovkapell och solister står för stämningshöjande klanger under David Björkmans medryckande ledning, och dansarna är helt med på noterna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons