Annons

Faktorn som blir allt mer avgörande för företag

Idag rullar cirka 62.000 fordon i Sverige som helt eller delvis drivs av el. Bilden av miljöhjälten som för några år sedan låg i framkant genom att köra en elbil är nu på väg att standardiseras.

Vad beror då standardiseringen på? I takt med att det blir mer fördelaktigt rent ekonomiskt att köpa en elbil har det även blivit en konkurrensfördel för företag att erbjuda laddningsmöjligheter.

Andreas Bruzelius arbetar med e-mobility på E.ON och menar på att svenska företag idag ser ett konkret behov av laddmöjligheter.
– Idag satsar biltillverkarna väldigt hårt på utvecklingen av laddbara bilar. Vilket innebär en framtid där merparten av bilarna är elektrifierade. Tidigare har det varit ett ställningstagande att erbjuda hållbara lösningar som laddstolpar, man visar tydligt vart man står i miljöfrågan. Men den bilden är på väg att suddas ut och istället gå mer mot en konkurrensfördel för företag, säger Andreas Bruzelius.

EXTERN LÄNK:
Kör på el – för ett hållbart företagande!

”Ett krav från kunderna”

För att hålla jämna steg med antalet laddbara bilar i Sverige behövs det en laddinfrastruktur som följer samma uppåtstigande kurva. Andreas berättar att företag gynnas av att erbjuda laddplatser, både ur ett hållbarhetsperspektiv och som konkurrensfördel.

Räckviddsångesten är mer kopplad till en känsla än vad som faktiskt erbjuds

– Om vi tar hotell som ett exempel. På olika bokningssidor kan du idag direkt sortera bort hotell som inte erbjuder laddningsmöjligheter. Om laddstolpar tidigare har varit ett uttryck för att visa omvärlden att man är ett miljömedvetet företag, börjar det mer och mer gå mot ett krav från kunderna, säger Andreas Bruzelius.

Andreas Bruzelius arbetar med e-mobility på E.ON och menar på att svenska företag idag ser ett konkret behov av laddmöjligheter.

Många pratar fortfarande om ”Räckviddsångest”, hur ser ni på det?
– Räckviddsångesten är mer kopplad till en känsla än vad som faktiskt erbjuds. När man sätter sig ned och pratar med personer om hur många, och framför allt hur långa resor som görs inser man ganska snabbt att man klarar sig fint med en laddbar bil. Majoriteten av resorna vi gör idag är kortare resor, kanske fram och tillbaka från jobbet, hämta på skolan och veckohandlingen på mataffären, säger Andreas.

E.ON installerar just nu laddstolpar över hela Sverige och Europa. Allt ifrån arbetsplatser, köpcentrum och längs europavägarna.

Var kommer majoriteten av laddningen ske?
– Hemmet och jobbet kommer vara en central del i laddningen. Här står du oftast parkerad under en längre tid och våra publika laddpunkter kommer allt mer fungera mer som ett komplement. Men när du är ute på semester kanske du inte vill stanna och vänta i en timme på att bilen ska laddas, därför utvecklar vi just nu speciella laddplatser där du kan ladda batteriet fullt betydligt snabbare.

Det Andreas pratar om är det E.ON kallar Ultra Fast Charging Station. En laddplats där effekten har ökats från 50 kW till hela 350 kW. Den första UFC-stationen öppnades sommaren 2018 och här ska du kunna ladda upp till 400 kilometers räckvidd på 20 minuter, beroende på bilmodell och batterikapacitet.

Inom kort kommer vi att få se allt fler Ultra Fast Charging-stationer i Europa och även i Sverige. Och allt eftersom fler aktörer ser fördelarna med att erbjuda laddmöjligheter, både för klimatet och som en konkurrensfördel, kommer vi närmre en framtid där vi reser med naturens kraft istället för på dess bekostnad.

EXTERN LÄNK:
Se vilken laddlösning som passar ditt företag!