Strunta i löpspåret - stå vid skrivbordet istället

Jogging och gympa i alla ära, men det mest hälsosamma du kan göra är att stå upp på jobbet. De trendigaste kontoren har fattat galoppen, och på vissa håll har till och med löpband dykt upp vid skrivborden. Kalla det modefluga, men nyttan med att röra sig lätt och lagom mycket har vetenskaplig grund, skriver The Economist.

Anna K Eriksson
Publicerad
Annons

Vi blir bara latare och latare. Många timmar spenderas i tv-soffan och vi tar gärna bilen så ofta vi kan. Om vi skulle matcha livsstilen bland de få jägare och samlare som finns kvar på jordklotet hade vi behövt gå minst 19 kilometer extra varenda dag, skriver The Economist. Vi behöver visserligen mer motion, men nu verkar det finnas ett relativt överkomligt sätt att få den. Tidigare har det varit ganska okänt att långa perioder av inaktivitet är dåligt, oavsett hur mycket tid vi lägger på träning vid sidan av. Den senaste forskningen lyfter upp betydelsen av att istället vara lågaktiv, till exempel genom att stå eller gå kontinuerligt under hela dagen.

Redan under 1950-talet blev nyttan med att stå och jobba känd. En studie som publicerades i The Lancet slog fast att risken att drabbas av hjärtinfarkt var hälften så stor för busskonduktörer – som stående arbetade sig igenom dagen– jämfört med busschaufförer som satt ner. Trots studien avtog snabbt intresset för så kallad låg aktivitet. Orsaken sägs vara den hälso- och motionstrend som sedan den senare delen av 1900-talet har förespråkat betydligt kraftigare aktivteter.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons