Analys

Erik Bergin:Lonely Planet visar vägen för medieföretagen

Erik Bergin

Traditionella mediebolag världen över kämpar med att få en vittrande affär att gå ihop. En inspirationskälla till hur det problemet kan lösas uppenbarade sig i nyligen i en smal nisch av bokförlagsbranschen. Men det kommer att kosta medieägarna.

Publicerad
Annons

Bara ett par dagar in på det nya året i januari genomfördes en bolagsaffär som sannolikt gick de flesta förbi. Det var det brittiska reseguideförlaget Lonely Planet som köpte in sig i något som heter Teton Gravity Research, ett bolag som nog få känner till utanför en relativt smal grupp av extremsport- och alpinfantaster.

Teton Gravity Research (TGR) grundades av de amerikanska bröderna Steve och Todd Jones och deras kompisar för 19 år sedan och är ett mediebolag nischat mot just äventyrssporter som skidåkning, snowboarding, surfing och mountainbiking.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons