Recension

Språnget ut i frihetenLivslångt samtal med skapandet

KROPP OCH TANKE Vad är ett genombrott? Man behöver inte hålla med om allt för att blir övertygad när Birgitta Holm berättar om konstupplevelser som blivit frihetssprång, skriver Sigrid Combüchen.

Publicerad
Birgitta Holm, född 1936 i Stockholm, är författare och professor em i litteraturvetenskap. Hon disputerade 1969.

Birgitta Holm, född 1936 i Stockholm, är författare och professor em i litteraturvetenskap. Hon disputerade 1969.

Foto: HELENE RINGBERG
Annons

När man läst ut Birgitta Holms nya bok har man följt en sökare i spåren och inte nått ett mål. Det är så det är tänkt. Hennes frihetssprång är betingade av de dammiga eller tvingande tillstånd som utlöser dem. Förklara dem kan man bara delvis, och kanske enbart för den som är med på noterna. Holm citerar från olika håll vad konstnärlig frigörelse egentligen ”är” eller kan/skall vara: från Gösta Oswalds tankeskiss att konstens uppgift är att visa friheten, till den marxistiske litteraturprofessorn Frederic Jamesons mer konkreta förslag att konsten är till för att blåsa nytt liv i något som ligger halvdött av vaneseende och konvention,

En gråkall kuling viner härutanför, läge att tända ett ljus för trevnad. Lågan stiger och krymper, rotar runt i syret och jagar sin skugga, försöker bli självständig kropp. Men eld är det grundämne man minst av allt vill ge frihet, den tjudras alltid vid det som föder och underhåller den, för att den inte skall löpa amok. Kanske en bild för hur skapandet måste stanna vid något etablerat, som en gemensam verklighetsuppfattning, för att alls kunna uppfattas av andra. Och å andra sidan måste befria sig i stilla, kråmande figurer för att övertyga om att det också är nyskapande.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons