Svenska köer går på export

FENOMEN. Att köa är ett svenskt fenomen, som nu går på export. Innan Ikea i veckan öppnade i New York, närmare bestämt i Brooklyn, har bloggare köat och rapporterat direkt från denna numera rafflande sysselsättning.

Publicerad
I veckan öppnade Ikea i New York City. Information och rykten om öppnandet och alla erbjudande spreds som en löpeld  bland bloggare och på klassiskt svensk manér valde många att tälta för att få vara bland de första kunderna.

I veckan öppnade Ikea i New York City. Information och rykten om öppnandet och alla erbjudande spreds som en löpeld bland bloggare och på klassiskt svensk manér valde många att tälta för att få vara bland de första kunderna.

Foto: SHANNON STAPLETON/REUTERS
Annons

Adam Robb, som stod femma i kön till Ikeas öppnande, har noggrant beskrivit allt på racked.com. Om hur den ”svenska campingen egentligen går till”. Att han sedan slagit ned bopinnarna på en parkeringsplats i Red Hook, Brooklyn, verkar inte bekomma honom nämnvärt. Han menar att han är det svenska kynnet på spåret och är mäkta stolt över detsamma.

Köandet är en konst, som numera antagit samma stjärnstatus som att klafsa runt i leran på Hultsfredsfestivalen i väntan på nästa eventuella musikupplevelse. Och i detta tide­varv av snabba kickar har ingen längre tid att vänta. Oavsett om det i slutändan handlar om en smålullig Pete Doherty i bandet Babyshambles eller en intakt byggsats av en Billybokhylla.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons