I händelse av min död (en manual)Exen förtigs men Lena PH har ett annat avslöjande

Lena Philipsson slog igenom i Melodifestivalen 1986 med ”Kärleken är evig”.
Lena Philipsson slog igenom i Melodifestivalen 1986 med ”Kärleken är evig”. Foto: Magnus Ragnvid

Vår tid avkräver kändisar berättelser om trauman, men när Lena Philipsson bokdebuterar väljer hon en annan väg. Clara Block Hane roas av hennes ensliga betraktelser.

Clara Block Hane
Publicerad
Annons

En fin sak med vår samtid är att tonårstjejerna som slog igenom i 1980-talets Melodifestival fortfarande pryder löpsedlar och veckotidnings­omslag. Carola, Pernilla, Charlotte Perrelli, Lisa Nilsson och Lena PH är alla över femtio och lika folkkära som alltid efter att ha ägnat hela sina yrkesliv åt att visa att de är mycket mer än marionettdockor i händerna på skivbolagsbranschen.

Kanske var Lena PH redan från början den mest egensinniga av dem, känd (och parodierad) som den sjungande symaskinen från Jönköping för att hon sydde sina scenkläder själv. Den där envisheten och viljan att likt Madonna ta sig an varje detalj finns kvar, i självbiografin ”I händelse av min död – en manual” manifesterad av att hon inte bara skriver själv (till skillnad från många kändisar), utan även står för omslagsbild och författarporträtt.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons