Zeinas imperium – drar in miljoner

Framgången varierar men alla omsätter de miljonbelopp. Vi har tittat på boksluten för några av landets mest kända matinspiratörer.

Publicerad
Annons
 Ulrika Pousette/Bonnier fakta
Foto: Ulrika Pousette/Bonnier fakta

1 / 8

Foto: Ulrika Pousette/Bonnier fakta

Camilla Hamid

Camilla Hamid är kokboksförfattaren, receptmakaren och bloggaren som i somras fick sitt verkligt folkliga genombrott även utanför köket, när hon debuterade som Sommarpratare i P1. Bakinfluencern driver prisbelönta bloggen My Kitchen Stories och har en halv miljon följare på Instagram. Till det lägger vi flitigt medverkande i olika tv-program och ett flertal kokböcker, som ”Kaka på kaka”, ”Godare glass” och ”Baka utan ugn”. Hennes bolag, Camilla Hamid AB, omsatte 3,8 miljoner kronor under 2021.

Annons
Annons
Jessica Gow/TT
Foto: Jessica Gow/TT

2 / 8

Foto: Jessica Gow/TT

Sofia Wood

Sofia Wood är nästan lika omtalad för sin goda estetik som för sina recept. I eget namn har Sofia, som flyttat från Stockholm till Norrköping, släppt kokböckerna ”Chez Wood”, ”Darling pasta” och ”Vinter hos Wood”. På Instagram har hon 127 000 följare. Tillsammans med Elsa Billgren driver hon podden Billgren Wood, och de har tillsammans också gett ut boken ”Nyckeln till hemmet”. Sofia Wood AB omsatte under förra året 2,2 miljoner kronor.

Annons
Annons
Ulrika Pousette/Bonnier fakta
Foto: Ulrika Pousette/Bonnier fakta

3 / 8

Foto: Ulrika Pousette/Bonnier fakta

Jenny Warsén

Jenny Warsén slog igenom som matbloggare på Damernas Värld, men driver numera bloggen Jennys Matvärld i egen regi. Med sina ungefär 250 000 unika besökare i veckan räknas den som en av Skandinaviens största matbloggar. Jenny har släppt sju kokböcker, men konsekvent tackat nej till att medverka i tv. Verksamheten verkar dock fungera alldeles utmärkt utan draghjälp från tv-program, för under 2021 omsatte hennes bolag Jenny Warsén Mat AB nästan 2,8 miljoner kronor. Sedan 2016 har bolaget legat stadigt på en årsomsättning mellan 2,3 och 3 miljoner kronor.

Annons
Annons
Stina Stjernkvist/TT
Foto: Stina Stjernkvist/TT

4 / 8

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Jessica Frej

Jessica Frej klev in i tv-rutorna 2011 när hon deltog i den första säsongen av ”Sveriges Mästerkock”, där hon slutligen landade en femteplats. Sedan dess har hon synts flitigt i tv-rutan, inte minst i TV4:s egna program.  Jessica driver Youtube-kanalen ”Lättlagat med Jessica Frej” och har dessutom 81 000 trogna följare på Instagram.  Hon har bland annat givit ut kokböckerna ”Jessicas Vegomiddagar”, ”Hur lätt som helst” och ”Fest på 30 minuter”. Tillsammans med Maria Blohm ligger hon dessutom bakom böcker om glutenfri mat. Bolaget AB Frejgrej omsatte under 2021 1,7 miljoner kronor.

Annons
Annons
Petter Bäcklund
Foto: Petter Bäcklund

5 / 8

Foto: Petter Bäcklund

Jennie Walldén

Liksom Jessica Frej slog Jennie Walldén igenom i tv-programmet ”Sveriges Mästerkock”, där hon tog hem slutsegern år 2013. Strax därefter, 2015, startade hon restaurangen Namu i Malmö, som fått utmärkta omdömen för sin koreanska fusionmatlagning och dessutom en Bib Gourmand-utmärkelse av Guide Michelin. Restaurangen verkar ha klarat av pandemin förhållandevis väl, och har de senaste åren legat runt 12 till 14 miljoner kronor i omsättning och med positivt resultat. Jennie har också gett ut fyra kokböcker i eget namn och i höst kommer den femte, ”Nudlar”. På Instagram har Jennie 271 000 följare. Bolaget J Walldén AB, omsatte under 2021 3,2 miljoner kronor.

Annons
Annons
Jonas Ekströmer/TT
Foto: Jonas Ekströmer/TT

6 / 8

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Zeina Mourtada

Zeina Mourtada har på kort tid kommit att bli en rejäl maktfaktor inom matbranschen. Bloggen Zeinas Kitchen har ynglat av sig till storsäljande kokböcker med samma namn, och hon har synts i bland annat Nyhetsmorgon och programmet ”Timjan, tupp & tårta” på SVT. På Instagram når hon 350 000 följare och bolaget Zeinas Kitchen omsatte under 2021 5,5 miljoner kronor. Sedan 2020 finns också varumärket Zeinas som säljer produkter som falafel och hummus hos några av de största livsmedelskedjorna. Zeinas ägs tillsammans med företagsgruppen Evanoff Group, som också har varumärken som Taylor & Jones och Fiorelli, tidigare Paulos. Zeinas AB, där matprodukterna ingår, omsatte under 2021 19,7 miljoner kronor.

Annons
Annons
Matgeek.se
Foto: Matgeek.se

7 / 8

Foto: Matgeek.se

Johan Hedberg

Johan Hedberg är den före detta pr-konsulten som för drygt tio år sedan började samla sina bästa recept på en blogg under namnet Matgeek. Med åren flyttade Johan över till plattformen Youtube, där Matgeek numera räknas som Sveriges största matkanal, med drygt 300 000 prenumeranter. Hedberg har också hunnit med att bland annat ge ut en kokbok om smör och under förra året lanserade han såser och röror under varumärket Matgeek. Hans bolag Praetores Laboratory omsatte under 2021 5,1 miljoner kronor

Annons
Annons
Linda Lomelino/Bonnier Fakta
Foto: Linda Lomelino/Bonnier Fakta

8 / 8

Foto: Linda Lomelino/Bonnier Fakta

My Feldt

Förra året kunde man se My Feldt tillsammans med Tareq Taylor och Niklas Ekstedt i programmet ”Bäst i köket”. Tidigare har hon medverkat i ”Dessertmästarna” och ”Mys bröllop”. Men det är verksamheterna hemma i Halmstad som står för de största inkomsterna i hennes matimperium. Bolaget Axelsson & Feldt AB äger bageriet Feldts Bröd, och omsatte under 2021 9,5 miljoner kronor. My Feldt AB äger och driver Tivolikiosken och Feldts glasskiosk i Halmstad, och det bolaget omsätter 12,3 miljoner kronor. På Instagram har My Feldt 102 000 följare.

Annons
Annons
Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons