Glöm inte Ionescos dödspjäs

En serie om underskattade och överskattade konstnärliga verk.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

Nästan ett halvsekel har förflutit sedan dramatikern Eugène Ionesco skapade en av sina mest förtätade och omtumlande pjäser – ”Kungen dör”. Den hade premiär på Théâtre de l’Alliance française i Paris den 15 december 1962. Sedan dess har den översatts till ett flertal språk, spelats på teaterscener runtom i världen och varit föremål för åtskilliga studier. Redan på 60-talet ansåg somliga franska teaterkritiker med rätta att Ionescos alster är ett mästerverk, en ”tragikomedi i Shakespeares anda”. Pjäsen har en omisskännlig prägel av tidlöshet och en synnerligen stark existentiell laddning.

Man kan undra varför ”Kungen dör” inte fått större gensvar i Sverige. Efter att ha spelats på Dramaten 1963 och Göteborgs stadsteater 1964 förbigicks den i många år i stort sett med tystnad. Det var först 2010 som den på nytt sattes upp av Teater Replica i Stockholm. Vad kan tystnaden kring Ionescos förträffliga teaterstycke bero på? En tänkbar förklaring skulle kunna vara dess obekväma, ja rentav politiskt inkorrekta ämne – människans dödsångest och hennes flykt från döden. Ett skrämmande men mycket angeläget ämne inför vilket vi nutidsmänniskor oftast slår dövörat till.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons