Recension

GAN – modernistpionjär och outsiderMed blick för det manliga

GENUIN. GAN tog in det tidiga 1900-talets olika konststilar och omformade allt till sitt eget. Han kallar sig outsider men finner sin väg i homosexualiteten och i förmågan att hitta uttryck för den i sin konst.

Carl-Johan Malmberg
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Svenska konstnärer har ofta rört sig i formation. Anpassningen till gruppen har varit betydelsefullare än individualitet. Tänka rätt viktigare än tänka fritt. Det gäller inte minst för 1900-talsmodernismen där starka röster varit få. Ett lysande undantag är GAN, Gösta Adrian-Nilsson (1884-1965).

Trots att han glupskt anammade åtskilliga av sin tids stilar och tankegods – symbolism, kubism, futurism, expressionism, konstruktivism, teosofi – gjorde han alltid det övertagna till byggstenar i en genuint egen konst. GAN använder hela tiden det han finner på sin rastlösa väg ytterst personligt, allt omformas till det egna.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons