Så skriver du en novell på 20 minuter
Hur lång är en novell? Vad ska den handla om? Boel Bermann, författare till romanen “Den nya människan” avslöjar hur du skriver en novell på bara 20 minuter.
Skrivarkollektivet Fruktan ses varannan vecka och skriver egna berättelser, diskuterar och hjälper varandra. Ofta använder de sig av olika skrivövningar för att komma igång. En av dem går ut på att sätta ett tema, välja ut ett antal ord som ska finnas med i berättelsen och sedan har de tjugo minuter på sig att skriva. SvD Läs & Skriv ringde upp författaren Boel Bermann som är med i Fruktan för att ställa några frågor…
Kan man verkligen skriva en novell på 20 minuter?
– Absolut! Jag tror att man kan skriva en novell snabbare än så. Du kan i princip skriva en novell utifrån en Facebookuppdatering. Det finns sex-ords-noveller! Hemingway skrev ju till exempel en känd sådan: “For sale: baby shoes, never worn.” (I svensk översättning blir det bara fem ord: “Till salu: barnskor, aldrig använda.” reds.anm.) Det väcker ju en historia, man undrar varför de där skorna aldrig användes.
Hur hjälper skrivövningarna er att skriva?
– Det är en snällare start att ha något att utgå ifrån än att jag ska skriva vad som helst, för det kan vara skrämmande. Att lägga ut ledtrådar i form av en känsla, en plats eller ord gör är att du får fotfäste och kan börja någonstans. Fast regler är till för att brytas! Det är inte alltid du får med alla orden som man bestämt, och det gör ingenting. Men det kan vara skönt att ha formatet färdigt, en ram att fylla i, som Twitter.
Vad får ni för resultat?
– Det är inte alltid det blir färdiga noveller, men nästan alltid en historia. Det är som en kickstart, hjärnan sätter igång. Sen läser vi texterna högt för varandra, då hör du vad som inte funkar och så kan du redigera i efterhand. Det är inte ovanligt att någon kommer på en karaktär eller början på en historia som de gillar som de utvecklar, eller tar med personen i en ny berättelse.
Vad är det bästa med att skriva?
– Neil Gaiman fick frågan på en intervju om han kände sig hotad av Hollywoods stora budgetar och specialeffekter, och han sa att vi författare har något som ingen annan har och det är obegränsade specialeffekter – vi kan spränga jorden om vi vill och det kostar inte ett öre. I de här skrivövningar kan du ta ut svängarna, det finns ingen som hindrar dig från att förstöra Stockholm i en undergång!