Recension

BarndomsprojektetHemligheten tema för barn

Ola Johansson
Publicerad
Annons

Efter kontroversen kring det så kallade Barndomsprojektet på Dramatiska Institutet, där bland annat en novell med pornografiska inslag lästes upp av en student för skolbarn, redovisas nu fyra slutproduktioner. I samarbete med studenter från Teaterhögskolan framförs en kvartett pjäser, som ur olika perspektiv skildrar barns förhållande till kärlek, kropp, sexualitet och konflikt.
Låt det sägas med en gång: Det mest utmanande som sker på scenerna är pussar och kramar, vilket renderar en del fnitter och en del äckelljud från barnen i publiken. Vid åsynen av en kyss konstaterar en pojke prosaiskt: dom är kära. Kärlek och vänskap står i centrum i samtliga pjäser, men också dess risk för förräderi, uppbrott och pennalism.

På spaning efter förhållningssätt till de känsliga och ibland tabubelagda ämnena utkristalliseras ett nyckeltema, nämligen hemligheten.
I Grodorna av Christoffer Mellgren gräver en pojke ner sina hemlisar om mammans alkoholism i en grop,
men de hoppar ut som grodor och når snart kompisarna. Fjäderskogen av Nina Wester sammanför fyra barn på en hemlig plats i skogen och driver lekar till en spets där kärleksfulla och aggressiva rollspel tar över. Detta är den mest provokativa och spännande föreställningen.
I de andra två styckena placeras hemligheterna i hem och skola. Erik Uddenbergs HusMonstret visar en familj i förfall där fadern söker bli kompis med sonen Rudolf genom att agera så barnsligt han kan, medan modern svävar iväg i sitt eget självförverkligande. Kanske bygger det hela på förborgade suggestioner hos pojken, som en effekt av familjens klyvning.
Skolmiljön i Anna Bergs Alla är normala drivs av politisk korrekthet (typ alla är normala, alla är onormala) bland lärare och föräldrar, medan två funktionshindrade elever - den lytta Piotr och den osynliga (!) Agnes - tvingas stå emot verklighetens mobbning och falskhet.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons