Recension

Strindberg. Ett liv Tribadernas natt Målet mot Fröken JulieMöte mellan motpoler

LIV OCH DIKT Den stilistiskt avvägde Per Olov Enquist har upprepade gånger tagit sig an den impulsive Strindberg. Erik Bergquist läser tre återutgivna texter som står sig.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

August Strindberg och Per Olov Enquist, två diametralt olika slags författare. Strindberg: impulsiv, förvrängande, tätt tätt inpå sitt material vars skugga är livet (och tvärtom). Hellre konkret än abstrakt och med en stil som oavsett genre alltid är liktydig med energi. Enquist: kalkylerad, med påfallande om inte rentav framhävt intellektuellt omdöme. Mer lagd åt det abstrakta än det konkreta. Stilistiskt avvägd, närmast sval, dock med vissa manér – eller kalla det en vilja att diskret redovisa glappet och beröringen mellan dokument och fiktion.

Här möts de, eller rättare sagt: Enquist tar sig an Strindberg, i tre texter från tre olika decennier, samlade i en volym. ”Strindberg. Ett liv” låg till grund för SVT:s mycket populära serie från 1985 – televisionsroman är Enquists term. ”Tribadernas natt” från 1975 är Enquists första text för scenen, den hade premiär på Dramaten och blev omsider en internationell framgång. ”Målet mot Fröken Julie”, en essä från 1992, är delvis en undersökning av förutsättningarna runt Strindbergs första naturalistiska pjäs, delvis en kommentar till Enquists uppsättning av dramat i Köpenhamn 1984. Både i det enskilda och som helhet är det en oerhört givande bok, inte minst på grund av den här låt vara schablonmässiga olikheten.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons