”Fler bussar bättre än dyra spår”

Framkomligheten i Stockholm kan lösas både snabbare och billigare med busstrafik, än genom att bygga ny spårväg. Det anser forskare från KTH, när ett nytt spårvägsnät planeras i Stockholms innerstad. Men trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) tror att spårvägsnätet behövs.

Publicerad
Annons

– Många av de fördelar som man kan uppnå med spårvägar kan man få med smarta, moderna effektiva bussystem till en bråkdel av kostnaden. Och om man vill göra en satsning på 25 miljarder kronor, så kan man få mycket mera värden om man spenderar åtminstone en del av det här på bussar, säger Jonas Eliasson, professor i transportsystemanalys på KTH.

Som SvD tidigare berättat har tjänstemän på Storstockholms lokaltrafik arbetat fram en plan för hur de blå bussarna i Stockholms innerstad ska kunna konverteras till spårväg. Planen, som gjorts i samarbete med trafikkontoret i Stockholms stad, ger förslag på sex spårvagnslinjer som ska trafikera innerstaden år 2030 och är nu ute på remiss.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons