Så ska de svarta körskolorna stoppas

Dåliga bilförare, minskad säkerhet i trafiken och snedvriden konkurrens för de som sköter sig – problemen med svarta trafikskolor har vuxit de senaste åren och finns över nästan hela landet.

Nu vill regeringen få bukt med kriminaliteten.

Marc Skogelin/TT
Publicerad
"I grunden handlar detta om att rädda liv, och det är ytterst allvarligt när en del sneddar och inte följer reglerna", säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om de svarta körskolorna.

"I grunden handlar detta om att rädda liv, och det är ytterst allvarligt när en del sneddar och inte följer reglerna", säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om de svarta körskolorna.

Foto: Jessica Gow/TT
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Transportstyrelsens utredare Olof Stenlund presenterar utredningen om åtgärder mot svarta körskolor och fusk vid förarprov.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Transportstyrelsens utredare Olof Stenlund presenterar utredningen om åtgärder mot svarta körskolor och fusk vid förarprov.

Foto: Jessica Gow/TT
Transportstyrelsens utredare Olof Stenlund lämnar över utredningen till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) under en pressträff i Rosenbad.

Transportstyrelsens utredare Olof Stenlund lämnar över utredningen till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) under en pressträff i Rosenbad.

Foto: Jessica Gow/TT
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Transportstyrelsens utredare Olof Stenlund presenterar utredningen om åtgärder mot svarta körskolor och fusk vid förarprov. Bland annat föreslås att antalet tillåtna handledartillstånd sänks från dagens 15 till fem.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Transportstyrelsens utredare Olof Stenlund presenterar utredningen om åtgärder mot svarta körskolor och fusk vid förarprov. Bland annat föreslås att antalet tillåtna handledartillstånd sänks från dagens 15 till fem.

Foto: Jessica Gow/TT
Annons

– Det är viktigt att vi stoppar detta, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Det är mycket som pekar på att omfattningen av de svarta körskolorna ökar i Sverige. Sveriges trafikutbildares riksförbund (STR) har i medlemsundersökningar visat att runt 90 procent av skolorna noterat illegal trafikskoleverksamhet på sin ort, och Statens väg- och transportforskningsinstitut konstaterade i en rapport 2018 att problemet har vuxit i många år utan att motas.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons