Är Tino Sehgal konstvärldens smartaste man?

Tino Sehgal har bland annat visats på Magasin III i Stockholm.
Tino Sehgal har bland annat visats på Magasin III i Stockholm. Foto: Palais de Tokyo

Hyllade konstnären Tino Sehgal har fått carte blanche att göra sin största show någonsin i Paris. I Palais de Tokyo görs besökarna delaktiga i skeendet av 300 aktörer. Men när Lars O Ericsson går in i de stora salarna slås han av hur tunn upplevelsen är. Och samtidigt av hur väl Sehgal samspelar med konstmarknaden.

Publicerad
Tino Sehgal tillåter inte att hans verk fotograferas eller dokumenteras.  Men konstnären Philippe Parreno tecknade av Sehgals ”Annlee” som visades på Palais de Tokyo 2013.

Tino Sehgal tillåter inte att hans verk fotograferas eller dokumenteras. Men konstnären Philippe Parreno tecknade av Sehgals ”Annlee” som visades på Palais de Tokyo 2013.

Foto: Palais de Tokyo
Annons

PARIS För en konstkritiker kan ett besök på en utställning med Tino Sehgal liknas vid att befinna sig i ett rum där det råder absolut mörker. Och där rummets form och storlek dessutom är okända. Det finns inga orienteringspunkter och man famlar sig fram i ett slags viktlöst tillstånd. Inga av de traditionella kritiska instrumenten för bedömning av konst fungerar. Skälet är att det helt enkelt inte finns några fysiska arbeten att bedöma. Salarna på Palais de Tokyo – tillsammans en yta på 13 000 kvm – är tomma. Det enda man ser, förutom de grå eller vitmenade väggarna, är några personer som står, sitter, ligger eller rör sig i rummet.

Men inramningen är alltså en konstinstitution, varför manifestationen i fråga icke desto mindre gör anspråk på att vara konst. Sehgal själv hävdar rentav att hans verk skall betraktas som bildkonst (visual art). Men är de det? Andra konstnärliga kategorier tycks ligga närmare till hands: teater, dans, performance.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons