Konkurrensverket kräver enklare bankbyte
Konkurrensen på den finansiella tjänstmarknaden är svag och måste bli bättre. Det konstaterar Konkurrensverket i en ny granskning och föreslår en rad åtgärder för att stärka konsumentens ställning. Samtidigt ifrågasätter Konkurrensverket statliga SBAB:s nuvarande roll.
Den senaste tidens intensiva debatt om bankernas höga avgifter, marginaler och lönsamhet har fått Konkurrensverket att på eget initiativ granska hur konkurrensen egentligen fungerar på marknaden för inlåning, bolån och fonder.
– Konkurrensen fungerar inte så bra som den borde. Kostnaden för finansiella tjänster utgör en väsentlig del av de svenska hushållens utgifter och vi anser att det finns mycket mer att göra, säger Dan Sjöblom, generaldirektör på Konkurrensverket. Enligt Sjöblom bör det skapas mer effektiva regler som ger konsumenterna verklig möjlighet att spela ut banker och fondbolag mot varandra.