Gunilla Kindstrand:Hur mycket konstnärlig frihet tål Sverige?

Christian Krohgs målning ”Leiv Eiriksson oppdager Amerika” stannade inte länge i Nasjonalmuseets källare.
Christian Krohgs målning ”Leiv Eiriksson oppdager Amerika” stannade inte länge i Nasjonalmuseets källare.

Vad innebär egentligen den så omhuldade principen om armlängds avstånd, och exakt varför den är värd att upprätthålla? Kanske är motsättningen mellan konstnärlig frihet och politisk styrning i själva verket falsk? Ett norskt kulturbråk ger relief åt den svenska debatten.

Gunilla Kindstrand
Publicerad
Annons

Nyligen uppstod ett kort men intensivt kulturbråk i Norge. Nasjonalmuseet i Oslo förpassade en av Christian Krohgs målningar till mörka källaren. Tavlan från 1893 föreställer sjöfararen Leif Eriksson i det ögonblick han upptäcker Amerika för tusen år sedan. Museiledningen klassade Krohgs fantasi som kolonialistisk och som en romantisering av den nordiska historien.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons