En glidarbil man gärna åker långt i

När Hyundai Santa Fe debuterade strax efter millennieskiftet var det en relativt enkel och billig familjesuv. Dagens modell, som nu också försetts med hybridteknik, är stor, lyxig – och dyr.
När Hyundai Santa Fe debuterade strax efter millennieskiftet var det en relativt enkel och billig familjesuv. Dagens modell, som nu också försetts med hybridteknik, är stor, lyxig – och dyr. Foto: Ingo Barenschee/TT

”Klassens nya ljus” kallade jag Hyundai Santa Fe när jag körde den allra första utgåvan strax efter millennieskiftet. Inte för att den var bäst utan för att den gav mest för pengarna. Dagens laddbara Santa Fe är nästan fyra gånger så dyr. Är den värd det?

Rolf Gildenlöw
Publicerad
Annons

”Enkel, billig och lagom stor.” Så sammanfattade jag koreanska Hyundais första försök i den snabbt växande familje-suv-klassen i början på 2000-talet. Och Santa Fe blev en säljsuccé.

Det blev inte den fjärde generationen som debuterade i fjol. För nu är den stor, exklusiv, tekniskt avancerad – och mycket dyrare. Vi kör den laddbara versionen, pris 649 900 kronor, men det finns även en hybrid utan sladd som är cirka 50 000 kronor billigare.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons