Axfoods vd jagar rätt läge

Dagligvarukoncernen Axfood sätter hårt mot hårt när det gäller Vivo. Uppköp är vd Mats Janssons strategi för att få grepp om de attraktiva butikslägena. På sikt planerar han även att starta ett hälsokoncept inom koncernen.

Publicerad
Annons

Vivos beslut att lämna Axfood för skånska Bergendahls kom plötsligt i september. Givetvis har detta retat vd Mats Jansson som kallat det för ett ”ordentligt avtalsbrott” och lovat att vidta rättsliga åtgärder.

– Vi måste agera för att bevaka våra aktieägares intressen. Det här handlar om rätt och fel, säger Mats Jansson och förklarar att Vivos avhopp öppnat för tuffare tag från Axfoods sida.
Det är Axfood som äger varumärket Vivo och sitter på ungefär hälften av Vivo-butikernas hyreskontrakt. Dessutom har Axfood via hembudsrätten första tjing på att köpa butiker när innehavaren vill sälja. Nu strävar Axfood efter att köpa upp så många butiker som möjligt. Det är butikslägena man vill åt, för att omvandla dem till lönsamma Willys.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons