Ny guldålder för poddradion

Nya format och insikten att det faktiskt går att tjäna pengar på poddar har lett till en ny guldålder för poddradion. SvD Näringsliv har träffat grundarna bakom Acast och Opinion, som båda vill revolutionera branschen – fast på olika sätt.

Publicerad
Opinions grundare, Håkan Waara och Tor Rauden Källstigen

Opinions grundare, Håkan Waara och Tor Rauden Källstigen

Foto: CAROLINA NINNI PALMQVIST
Annons

Värvet, Filip & Fredrik och inte minst amerikanska Serial är tre poddar som går varma i svenskarnas hörlurar hösten 2014. Men bakom ljudkulisserna i poddbranschen kokar det och bubblar.

De första poddarna dök upp för runt tio år sedan, och i dag finns över 500 mer eller mindre aktiva poddar på den svenska marknaden. De stora mediehusen producerar sina egna poddar och runt 1,6 miljoner svenskar lyssnar regelbundet, enligt en sammanställning gjord av den digitala byrån Isobar. Faktum är att när det kommer till poddlyssnande ligger Sverige inte långt efter världens mest poddtäta land – USA.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons