Skärvan i bergets natt”Fake news” smyger in bland jättar och gudar i Odenstens nya

Per Odensten (född 1938) anknyter i ”Skärvan i bergets natt” till sagans och mytens värld i debutromanen ”Gheel” från 1981, ”en av de senaste årtiondenas stora svenska romaner”, enligt Magnus Eriksson.
Per Odensten (född 1938) anknyter i ”Skärvan i bergets natt” till sagans och mytens värld i debutromanen ”Gheel” från 1981, ”en av de senaste årtiondenas stora svenska romaner”, enligt Magnus Eriksson. Foto: Lennart Ahlsén

Likt myten lyfter Per Odenstens nya roman över tiden, och bilderna av undergång ger brutal konkretion åt vår tids hot. Berättelsens storhet ligger inte minst i dess laddade tvetydighet, skriver Magnus Eriksson.

Publicerad
Annons

På många sätt kan Per Odenstens debutroman ”Gheel” (1981) tolkas som en skapelsemyt. Visserligen är berättelserna i den lokaliserade både i tid och rum, men de kretsar kring skapandet av något nytt. Samtidigt visar de författarens känsla för, och djupa solidaritet med, de utstötta. I den brytningen skapade Odensten en av de senaste årtiondenas stora svenska romaner.

Hans nya bok ”Skärvan i bergets natt” anknyter till ”Gheel”, men den har mer karaktären av undergångsmyt. Jättarna och demonerna samlar sig för slutstriden. Guden som offrade sitt ena öga leder striden. Han påminner om Oden, ”själv given mig själv” med Hávamáls ord, som var krigsgud, de dödas gud och framför allt den högste i nordisk mytologi.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons