ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Recension

Slut på kritan (Verre cassé)

Garanterat annorlunda med must och färg

Jeana Jarlsbo
Publicerad

”Om jag var författare skulle jag be Gud att klä mig i ödmjukhet, att ge mig styrka att se det som jag skriver i relation till det som denna världens giganter har satt på pränt, och medan jag skulle applådera det geniala, skulle jag hålla käft inför den omgivande medelmåttigheten, det är bara till det priset som jag skulle skriva nåt som skulle likna livet, men jag skulle tala med mina egna ord, ­bisarra ord, osammanhängande ord, hoprafsade ord”, framhåller berättarjaget i den kongolesiske författaren Alain Mabanckous genombrottsroman ”Verre cassé” (2005), som nu föreligger på svenska under titeln Slut på kritan.

Romangestaltens ord kan också betraktas som en anspelning på den 42-årige Mabanckous konstnärliga credo. Denne flerfaldigt prisbelönade och internationellt uppmärksammade författare, numera bosatt i USA där han är professor i litteraturvetenskap, för i sina verk en oavbruten dialog med betydande författarröster från den universella litteraturen, vilket tar sig uttryck i en subtil, mångfasetterad intertextualitet som genomsyrar hans nyskapande författarskap. Samtidigt är Mabanckous skrivande väl förankrat i Afrikas litteratur – han har visat sig vara en värdigarvtagare till en kongolesisk litterär tradition som har gett giganter som Sony Labou Tansi (dessvärre har denne fortfarande inte nått ut till en svensk läsekrets).

Laddar…