”Sänk bensinskatten – höj trängselavgifter”
Socialdemokratin måste bedriva en ambitiös klimatkamp som både Greta-aktivister och Bensinupproret har råd att ställa sig bakom. En framkomlig väg är bilavgiftsväxling, skriver Emma Fastesson Lindgren och Nils Lager i Socialdemokratiska Ekonomklubben vid Handelshögskolan.
Som ett svar på dagens bensinskatt om 60 procent har Bensinupproret fått gehör runtom i landet, där beskattningen slår djupt orättvis mot invånare i glesbygd som samtidigt upplever en allt sämre samhällsservice i stort.
I en intervju med Aftonbladet meddelade Magdalena Andersson visserligen att det inte var bestämt vilka miljöskatter som skulle höjas i en kommande grön skatteväxling (trots felaktig citering av Aftonbladet), men ytterligare ökningar av bensinskatten uteslöts inte av finansministern. På så sätt liknar utvecklingen konflikten mellan Macron och Gula Västarna i Frankrike, samtidigt som oron hos Bensinupproret och ilskan i glesbygden lätt viftas bort i debatten.