Svensk-kinesiska elbilen redo att utmana Tesla

Inför säljstarten har Polestar passat på att visa upp bilarna för journalister.
Inför säljstarten har Polestar passat på att visa upp bilarna för journalister. Foto: Simon Rehnström

Nu börjar Polestar 2 rulla på de svenska vägarna. Den svensk-kinesiska elbilen vill utmana Tesla och erbjuder bland annat navigation från Google och möjligheten att skippa bromspedalen.

Uppdaterad
Publicerad
Nu börjar Polestar 2 rulla på de svenska vägarna.

Nu börjar Polestar 2 rulla på de svenska vägarna.

Foto: Simon Rehnström
Bilen har två elmotorer, en på vardera hjulaxeln, och kan ta sig från 0 till hundra på 4,7 sekunder.

Bilen har två elmotorer, en på vardera hjulaxeln, och kan ta sig från 0 till hundra på 4,7 sekunder.

Foto: Simon Rehnström
Polestar 2 kostar från 659 000 kronor.

Polestar 2 kostar från 659 000 kronor.

Foto: Simon Rehnström
Det går att ställa in bilen så att man i normal körning inte använder bromsen alls.

Det går att ställa in bilen så att man i normal körning inte använder bromsen alls.

Foto: Simon Rehnström
 Polestar är först med att använda Googles Android automotive.

Polestar är först med att använda Googles Android automotive.

Foto: Simon Rehnström
Polestar 2 kommer upp i en hastighet av max 205 kilometer i timmen.

Polestar 2 kommer upp i en hastighet av max 205 kilometer i timmen.

Foto: Simon Rehnström
Annons

Den som vill kan beskriva Polestar 2 som den första svenska elbilen från Volvo/Geelygruppen.

Bilen är visserligen tillverkad i Kina, men utvecklad av Polestar i Göteborg, ett bolag som ägs av Volvo Cars och kinesiska Geely Holding.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons