Nu går det att resa under Alperna

Ett tåg provkör den cirka 15 kilometer långa Ceneribastunneln.
Ett tåg provkör den cirka 15 kilometer långa Ceneribastunneln. Foto: Alessandro Crinari

Den har tagit över tio år att bygga, och fullbordar det Schweiz kallar århundradets byggprojekt. Ceneribastunneln beskrivs som att det för första gången går att åka under hela Alperna, snarare än över eller igenom.

Henrik Samuelsson/TT
Publicerad
Annons

Tillsammans med de tidigare öppnade Gotthardbas- och Lötschberg-tunnlarna utgör spåren under alptoppen Ceneri ett jätteprojekt som på tyska förkortas Neat (Neue Eisenbahn-Alpentransversale) – en nästan platt transportrutt mellan nord- och sydsidan av Alperna.

I relation till havsnivån handlar det fortfarande om höjdskillnader på flera hundra meter, men att den är så flack kan ändå bli en revolution för frakttrafiken. Stora tunga godståg, som tidigare inte haft en chans att bestiga Europas största bergskedja, kan köra obehindrat de 140 milen mellan jättehamnarna i Rotterdam och Genua.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons