RecensionNya filmer
Pacino lyfter Scorseses kändistunga gangsterepos
Vid 79 års ålder begår Al Pacino Scorsese-debut. Med sitt porträtt av den omstridda, paranoida fackpampen Jimmy Hoffa är det också han som lyfter detta kändistunga gangsterepos, om våld och förlåtelse.
Efter ”Silence” (2016), om två jesuitprästers prövningar i 1600-talets Japan, är Martin Scorsese tillbaka i de marker han förknippas mest med: bland ljusskygga element på den amerikanska östkusten. Och precis som ”Maffiabröder” (1990) och ”The wolf of Wall Street” (2013) bygger ”The Irishman” på en kriminell människas ord. Robert De Niro, som producerat ihop med Scorsese, spelar Frank Sheeran, huvudperson i Charles Brandts dokumentära bästsäljare ”I heard you paint houses”. I den berättar den irländskättade Sheeran om hur han på 50-talet började jobba som torped åt maffiabossen Russell Bufalino (Joe Pesci). Bufalino lånade så småningom ut Sheeran som livvakt till den omstridde fackpampen Jimmy Hoffa (Al Pacino), som hade många fingrar i den organiserade brottslighetens syltburk.
Hoffas försvinnande i Detroit 1975 är ett av förra århundradets mest omskrivna, olösta brottsfall i USA. FBI blev snabbt övertygade om att maffian mördat den före detta ordföranden för Teamsters, amerikanska motsvarigheten till Transportarbetarförbundet. Ändå har Hoffas öde skildrats förvånansvärt sparsamt inom populärkulturen. Att Sheeran (också Teamsters-medlem) hävdade att han bevittnat Hoffas död blev en sensationell nyhet när Brandts bok kom ut 2004, och Scorsese köpte filmrättigheterna. Dessvärre blev det ingen dna-träff på blodet som hittades i huset Sheeran pekat ut. Oavsett hur det ligger till är det här en väldigt bra story, som lär ligga rätt nära sanningen.