”Risk för ännu fler felaktiga betyg”

Alla statistiska jämförelser mellan betyg och provbetyg förutsätter att provbetygen är rättvisande och likvärdiga. Och så är det inte, skriver artikelförfattaren. Arkivbild.
Alla statistiska jämförelser mellan betyg och provbetyg förutsätter att provbetygen är rättvisande och likvärdiga. Och så är det inte, skriver artikelförfattaren. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT

Det finns en rad fallgropar med att försöka göra betygen mer likvärdiga genom att låta de nationella proven få större betydelse. Kravet på överensstämmelser mellan snittbetyg och betyg på nationella prov får inga positiva effekter, skriver betygsexperten Per Måhl.

Publicerad
Annons

Felaktiga betyg är en orättvisa som kan få livslånga och negativa effekter för elever. Det är därför angeläget att diskutera och föreslå förändringar som kan förbättra betygen. Med jämna mellanrum dyker det också upp förslag som någon/några tror skulle göra det. Ett sådant är att införa ett krav på överensstämmelse mellan skolans snittbetyg och skolans betyg på nationella prov. Det föreslog Skolverket 2019-02-05 och Jörgen Tholin stödde förslaget i sin utredning om ämnesbetyg. Men förslaget får inga positiva effekter. På mindre skolor kommer istället fler elever få felaktiga betyg. Varför kan förklaras så här.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons