Inte ens tyfonen kunde rubba Kinas nya superbro

Omkomna arbetare, miljardkostnader och politiska motsättningar. När bron mellan Hongkong och den kinesiska fastlandet invigs så omges den av kontroverser.

– Kina har intresse av att lägga sig i den lokala politiken i Hongkong, säger kinakännaren Frédéric Cho.

Johan Carlo Olsson
Publicerad
Annons

Världens längsta havskorsande bro invigdes tisdagen den 23 oktober av den kinesiska presidenten Xi Jinping. Till en fyrverkerifylld öppningsceremoni firade den kinesiska makteliten den långa bron, som nu direkt kopplar samman Hongkong med de kinesiska städerna Zhuhai och Macao. Dagen därpå den 24 oktober öppnar den för allmänheten – nästan nio år, efter att det första spadtaget togs.

Bygget är den senaste i raden av kinesiska megastrukturer. Längden på drygt fem och en halv mil får andra broar som Golden Gate-bron i Kalifornien i USA (2,7 kilometer) och nordiska Öresundsbron (7,8 kilometer) att se korta ut i jämförelse. Likt Öresundsbron går delar av Hongkong-Zhuhai-Macao-bron genom en undervattenstunnel som äntras via två konstgjorda öar.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons