Éva Mag, ”Det finns en plan för det här”Skrotsamling blir härligt konstsabotage

Éva Mag, ”Det finns en plan för det här”, installationsvy på Bonniers konsthall.
Éva Mag, ”Det finns en plan för det här”, installationsvy på Bonniers konsthall. Foto: Jean-Baptiste Beranger

En likkyl, pianon, trasiga kanoter och hur många muttrar som helst. Sju vändor med lastbil krävdes för att frakta allt skrot från Éva Mags fars tomt till Bonniers konsthall, där personalen blir medskapare bland alla grejorna.

Publicerad
Éva Mag, ”Det finns en plan för det här”, installationsvy på Bonniers konsthall.

Éva Mag, ”Det finns en plan för det här”, installationsvy på Bonniers konsthall.

Foto: Jean-Baptiste Béranger
Éva Mag, ”Dead matter moves”, videostillbild.

Éva Mag, ”Dead matter moves”, videostillbild.

Foto: Paula Court/Bonniers konsthall
Éva Mag, ”Det finns en plan för det här”, installationsvy på Bonniers konsthall.

Éva Mag, ”Det finns en plan för det här”, installationsvy på Bonniers konsthall.

Foto: Jean-Baptiste Béranger
Annons

Varför samlar man på föremål? För lyckoruset vid fynd? För det lugn som man får av att rädda någonting som håller på att gå förlorat? För att genom att kontrollera ett begränsat kaos inbilla sig att man kontrollerar livet självt?

Det finns gemensamma men också en mängd personliga skäl som driver varje samlare. I Éva Mags väldiga soloutställning på Bonniers konsthall är konstnärens pappa lika närvarande som hon själv. Det är hans samlade objekt som tagit över ytorna här.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons