Viktigt med rättigheter om askmolnet slår till
Ännu ett askmoln är på väg in över Sverige och flygtrafiken har redan påverkats. Förra gången en isländsk vulkan lamslog det europeiska luftrummet togs flygbolagen på sängen, enligt Konsumentverket som nu hoppas att både resenärer och företag lärt sig en läxa.
Vulkanen Grimsvötn på Island fick ett utbrott i helgen och redan har flera avgångar i England och Skottland ställts in. Mardrömsscenariet är en upprepning av förra året – när Eyjafjallajökull spred sin aska över Europa stängdes 375 flygplatser och mer än 100 000 flyg ställdes in. Enligt Philip Levin, juridisk rådgivare på Konsument Europa, togs både resenärer och bolag på sängen, ersättningskrav för bland annat hotellutlägg behandlas fortfarande i Allmäna reklamationsnämnden, ARN.
– Grundgregeln är att om din avgång blir inställd har du rätt till ombokning eller pengarna tillbaka. Men det är framför allt ersättning för hotell och måltider som lett till anmälningar, vi har fått väldigt många samtal av den sorten, säger Philip Levin.