Ett eget uttryck

Det svenska modet har hittat sin egen stil. Det visade den nyss avslutade modeveckan där enkelt och vardagsnära var ledord. Men visningarna levde knappast upp till den nivå som det stora catwalkarrangemanget utlovade och nu är utmaningen att våga mer.

Susanna Strömquist
Publicerad
Annons

Det svenska modet inte handlar om revolutionerande idéer och utmanande visningar, utan om det som är enkelt och vardagsnära. Det blev uppenbart under Stockholms modevecka, som avslutades igår, att. Om plagg som fungerar med det som redan finns i garderoben, som inte kostar en förmögenhet och som kanske inte alltid kommer till sin rätt på catwalken.

Trendanalytikern Li Edelkoort förutspådde för ett par år sedan, när de internationella visningarna var som mest fyllda av rödamattanklänningar, att det skulle komma fram en ny våg av mellanmärken och fylla glappet mellan det globala kedjemodet och det allt mer exklusiva och världsfrånvända designermodet. Det är den nischen de ledande svenska modemärkena har gjort till sin.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons