Gott förtroende blir en vinst för alla

När det slarvas och görs fel inom sjukvården ska ansvaret flyttas från vårdpersonalen till vårdgivarna. Det personliga ansvaret tonas ner och istället hamnar fokus på organisatoriska brister eller att rutiner inte följs. Men det kan urholka förtroendet för den svenska sjukvården.

Fredrik Mellgren
Publicerad
Annons

I USA har man skadeståndsprocesser, men i de flesta andra europeiska länder är det en självklarhet att patienter och anhöriga kan anmäla en läkare eller annan vårdpersonal för en felbehandling som man anser att man utsatts för. Än så länge går det också i Sverige. Om Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd – HSAN – kan styrka oskicklighet eller vårdlöshet kan man rikta en erinran eller en lite tuffare varning åt läkaren, som det oftast är fråga om. Efter upprepade grova misstag kan även legitimationen dras in.

Det är inte många fall om året, men det förekommer och troligtvis bidrar det till att patienten åtminstone känner att chansen finns till upprättelse. En disciplinpåföljd blir ett slags kvitto på att man faktiskt blev fel- behandlad av läkaren och inte bara inbillade sig en massa tokigheter.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons