Författare gör reklam för MQ

Publicerad
Annons

Efter Carola gör kända - och givetvis hyfsat snygga - svenska författare reklam för klädjedjan MQ över hela landet.

– Skulle man överlåta det offentliga rummet helt och hållet åt det som är absolut utan värde så ger man efter för någon slags enfald och kommersialism, förklarar Björn Ranelid sin medverkan för tidskriften Svensk Bokhandel i senaste numret.
Enligt tidskriften är modeförfattarnas antal sex, förutom Ranelid Louise Boije af Gennäs, Unni Drougge, Ulf Eriksson och Johanne Hildebrandt. Ingen av dem drar storlek XL. Ingen av dem blir heller den första MQ-författaren på stortavla. Den äran tillfaller Jonas Bonnier - senaste roman ”Saffranshjärtan” - som i kampanjens inledningsskede modellade tillsammans med andra direktörer. Över rubriken ”VD of Bonnier tidskrifter”, en förkortning som i engelskt språkbruk är laddad med olycklig medicinsk konnotation, visade han kavajen ”Emilio”.
Med start i slutet av april mannekängar författarna MQ-byxor under T-shirts med citat ur egna kommande verk. Arvodet
för insatsen betingar futtiga 3 500 kronor. I fotomodellsammanhang - och endast där - måste det väl ändå vara fritt fram för frågor till litteratörer om läppglans och rakade underarmar, eller stundar nu nästa litteraturdebatt? SvD

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons