Svalt intresse för t-tåg

Nu väntar svalare tider för Stockholms tunnelbaneresenärer. I går togs den första vagnen med luftkonditionering i drift. SvD tog en provtur.

Markus Lutteman
Publicerad
Annons

Under några veckor ska SL provköra en ”Vagn 2000 Ficas” på den gröna linjen, Alvik-Hagsätra. SL bestämmer sedan om det blir någon affär. I går kopplades vagnen på för första gången. SvD talade med flera resenärer ombord. Ingen anade att de satt i en luftkonditionerad vagn. - Men när du säger det märks det ju faktiskt, sa Petra Bygdevall som åkte mot Alvik tillsammans med sonen Mark, fyra månader. - Nu när jag har ett litet barn har jag tänkt på att det har varit jättevarmt i tunnelbanan de senaste veckorna, sa hon. Ketty Christensen, 82, uppskattade också svalkan. - Det är skönt. Det är inte så varmt här inne. Men ingen av de passagerare tyckte det var nödvändigt med sådana här vagnar. - Finns det pengar till det är det väl bra, men det är ju inte så ofta det är så varmt, sa Erik Jönsson-Öhman, 17. Skillnaden i temperatur märks tydligt när vi klev in i en annan vagn. Plötsligt kändes luften riktigt instängd i den vanliga vagnen. Den kändes också trång. Vagn 2000 Ficas är 21 centimeter bredare inuti. Tillverkaren Bombardier har ökat utrymmet genom att göra ytterväggen tunnare. Vagnen rymmer också 35 fler passagerare än de Vagn 2000-modeller som redan rullar i Stockholm. På perrongen är det inte lätt att skilja den nya, svalare vagnen från de övriga. En av de synbara förändringarna är att den silverfärgade plåten på sidorna av Vagn 2000 Ficas (fully integrated carbody assembly system) inte är räfflad.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons