Pressat läge på SOS ger långa svarstider
Indragna lunchraster, många timmars övertid – och personal som slutar. Operatörer på SOS Alarm vittnar om en allt tuffare arbetsmiljö – med långa svarstider på 112-numret som följd.
– Vi ser ju att folk inte mår bra, säger Marcus Andersson, klubbordförande för SOS Alarm, Unionen Stockholm.
I juli ledde två uppmärksammade driftstörningar på SOS Alarm till att det under flera timmar antingen var mycket svårt eller helt omöjligt att komma fram på larmnumret 112 – men att uppringare tvingas vänta länge i telefon på att komma fram till tjänsten är långtifrån ett nytt problem.
Enligt det så kallade alarmeringsavtalet, som i sin första form tecknades mellan SOS Alarm och staten 1994, ska medelsvarstiden för 112-samtal vara högst 8 sekunder – och ingen som ringer på nödnumret ska behöva vänta på svar längre än 30 sekunder. Under den gångna sommaren landade i stället medelsvarstiden på 30 sekunder – och ibland fick uppringarna vänta i flera minuter.