Analys

Jonas Fröberg:Spelet bakom Volvos nya bilmärke i Kina

Jonas Fröberg

Kinas regering trycker på pausknappen för utländska bilbolag och styr oblygt tillstånd och förmåner till kinabolag. Volvo betraktas som utländskt och tvingas därför starta både sambolag och bilmärke för att få helt nödvändiga tillstånd att tillverka Volvobilar.

Jonas Fröberg
Publicerad
Annons

Ekparketten knakade lite. Det var i maj förra året. Jag fick träffa Volvo PV:s vice ordförande Hans-Olov Olsson i en gammal paradvåning på Strandvägen i Stockholm. Han lät avslappnad när han sa: ”Det är brandväggar mellan Volvo och Geely”. Han kunde möjligen tänka sig att dela små motorer och elbilsteknik. Men inte plattformar. Anledningen var att undvika Geelys billighetsstämpel på Volvo.

I veckan kom nyheten att Volvo ska starta gemensamt bolag med Geely och planerar för ett nytt bilmärke för den kinesiska marknaden. Mer information ska komma om två månader. Volvos informationsavdelning i Göteborg tycktes tagna på sängen. Och ingen ska tro att Hans-Olov Olsson hoppade upp och ner av glädje.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons